Eikenhout; hoogte ca. 600 cm
Kast Antwerpen; Beelden voor de kast: P.J. de Cuyper, Antwerpen
Beelden bovenop: Peeters-Divoort; Turnhout 1847
De twee grote biechtstoelen in de stijl van de Vlaamse neobarok, waarover de kerk vanaf 1847 beschikt, zijn vrijwel identiek: alleen de beelden zijn verschillend. Het dak van de biechtstoelen wordt gedragen door twee klassieke Corinthische zuilen. De hoeken van het gebroken fronton worden bekroond door putti, engeltjes, die een guirlande van weelderige vruchten vasthouden. Tegen de rugpanelen zijn drie medaillons aangebracht met voorstellingen in reliëf. De ruimte tussen priester en biechteling is gescheiden door een wand met daarin een raampje van mooi maaswerk.
Voor op elke biechtstoel staan twee bijna manshoge beelden van heiligen die, bekend om hun boetvaardig leven, een voorbeeld voor een goede biecht kunnen zijn . Een derde beeld met dezelfde grootte en symboliek staat boven op elk meubel. De eikenhouten beelden zijn niet beschilderd.
Op de biechtstoel in de noordelijke zijbeuk zien we op de medaillons: een paus in het midden, Maria Magdalena links en Petrus rechts. Voor de biechtstoel staan Maria van Egypte en de boetvaardige Koning David. Maria van Egypte is bekend om haar boetvaardig leven in de Syrische woestijn, nadat een zondig bestaan had geleid in de haven van Alexandrië.
Boven op de biechtstoel staat het beeld van H. Johannes Nepomucenus, gekleed in superplie en met een kruisbeeld in de hand. Hij is in 1393 onder koning Wenceslas van Bohemen in Praag gemarteld en in de Moldau geworpen waarna hij verdronk. Hij staat bekend als martelaar van het biechtgeheim maar het is niet zeker of hij ooit biechtvader geweest is!
De biechtstoel is geen overbodig meubel geworden want het sacrament van de biecht is niet afgeschaft.